海外マルファン情報

米国マルファン症候群患者団体The Marfan Foundationからの情報を中心に、マルファン症候群や関連疾患についての海外情報を翻訳して発信します。

マルファン関連疾患児の発達障害・行動障害・学習障害 ~脳機能検査の具体例~

38:10-40:58

 

So this is a fairly common task that both kids and adults would get in a neuropsych test. 

このスライドでは、子ども・成人問わず受ける可能性がある、ごく一般的な脳機能検査を紹介しています。

 

It's, we give them blocks like this. That are either, there's no white ones here in this example but they'll either be white on one side, all red on one side or half red, half white. Then we show them a picture like on the right there and we'll have them construct that. We time them and that's going to give us an idea of, to some degree, motor functioning but more importantly visuospatial functioning. 

まず、左側にあるような、半面が白、全て赤、白と赤が半面ずつといったパターンのブロックを患者さんに渡します。次に、右にあるような図形を見てもらい、先程のブロックを使ってこの図を再現してもらいます。こちらは完成までの時間を測ります。この結果から、ある程度運動機能を把握することができますが、空間視覚機能のついての手がかりを得ることの方がより重要です。

 

Now how somebody approaches this can matter a lot, I mean, there's endless ways that this changes, you know, people with neglect via strokes will approach things in particular ways. Certain conditions across the lifespan will also show unique, at times, unique approaches to this. 

この検査では、アプローチの仕方が大きな重要性をもちます。アプローチの方法は無限にあるとも言えます。例えば、脳卒中により空間無視に至った患者さんでは、特徴的なアプローチがみられますし、これまでに特定の病気に罹患した患者さんも、独特のアプローチをします。

 

And I think one of the things getting back to that process versus score idea is, this is actually, it's a maybe not a verbatim quote but a quote from Edith Kaplan. I'm talking about the process approach in one of her early papers and she basically said, you know, you have this nine block design here you have somebody who constructs this entire nine block design correct with the exception of one of these blocks is rotated so eight of the blocks are right. One of them is rotated a quarter turn by accident. They get a zero. You also have somebody that puts three of the blocks in their mouth, throws three of the blocks across the room. They also get a zero, so if you're just looking at the score you're not getting a whole lot of, a whole lot of information.

こうした検査における、プロセスベースの評価とスコアベースの評価との違いについて、Edith Kaplan医師の初期の論文から引用して説明したいと思います。左側にあるブロックを使って、右側にある9つのブロックからなる図形を完成させる問題において、8つは正解だったものの、1つのブロックだけ45度回転させてしまったとすると、スコアは0になってしまいます。あるいは、3つのブロックを口に入れてしまったり、部屋の反対側に投げてしまっても、スコアは0です。このようにスコアのみを見てしまうと、全体像が見えなくなってしまうのです。

 

Likewise there's visuospatial construction tasks. This is from a study looking at kids with and without ADHD on clock drawing and, I mean, the drawings themselves are pretty, I think, self-explanatory of the poor motor planning and potentially impulsivity of the child with ADHD versus the non-ADHD's child's clock looks reasonable. 

同様に次のスライドも、空間視覚能力を使って組み立てる検査です。この検査の対象となったのは、ADHDのお子さんとADHDではないお子さんです。描いた絵を見れば一目瞭然ですが、ADHDのお子さんでは、運動計画性が低く、衝動性があることが疑われます。一方、ADHDではないお子さんの描いた時計の絵はおかしなところはありません。

 

But there's a lot more info in there, right? so we don't know if that's motor planning, if that was an executive function skill, kind of more related to impulsivity or, or inhibition and there's a whole lot more without giving the test away in case then any of you all wind up in a neuropsychologist's office. I don't want to spoil too much of this but there's a lot of other things. We look at as part of even something as simple as drawing a clock.

しかし、それ以外にも着目すべきポイントが多く存在します。そうしたポイントが運動計画性、実行機能スキル、衝動性や抑制能力に関連するかはどうかはわかりません。神経心理学者の問診を受けなくとも、検査なしでわかることはたくさんあります。詳細についてはお話しませんが、時計を描くというシンプルな作業でも様々なことがわかるのです。


Now of course these are two kind of visuospatial, executive, motor tasks that I'm using for these process approach but it's true of even things like if we ask people to define words and we prompt them for more, how do they process that prompt or how do they kind of work at getting towards a better answer with that kind of prompting. 

ご紹介した2種類の検査は、プロセスベースのアプローチにおいて空間視覚や実行機能、運動機能に関するタスクを課すものです。しかし、言葉を定義する課題を出し、より詳しい説明を求める場合でも同様です。患者さんがその要求をどのように処理するか、より優れた回答をするためどのように努力するかということをチェックすることでもプロセスベースの結果は得られます。

 

There's all kinds of different ways this plays out and I could probably talk for a day about that kind of stuff.

このように検査の方法は千差万別であり、一日中話し続けることもできるのではないかと思います。

 

The Marfan Foundation did not participate in the translation of these materials and does not in any way endorse them. If you are interested in this topic, please refer to our website, Marfan.org, for materials approved by our Professional Advisory Board.

The Marfan Foundation は、当翻訳には関与しておらず、翻訳内容に関してはいかなる承認も行っておりません。このトピックに興味をお持ちの方は、Marfan.org にアクセスし、当協会の専門家から成る諮問委員会が承認した内容をご参照ください。